Föreningsbidrag - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningDet finns flera olika typer av bidrag som föreningar kan ansöka om från kommunen. Utbildnings- och kulturnämnden fattar beslut och handläggningen görs av förvaltningen.
De olika bidragen är:
Anläggningsbidrag
Syftet med anläggningsbidrag är att bidra till föreningens kostnader för underhåll, arrenden, försäkringar, elavgifter, vatten och avlopp, snöröjning, renhållning, förbrukningsmaterial, drivmedel, personalkostnader samt övriga förekommande driftskostnader för anläggning/fastighet.
Verksamhetsbidrag
Syftet med verksamhetsbidraget är att bidra till föreningens kostnader för hyra, IT och telefoni, utbildningskostnader, kontors- och förbrukningsmaterial, annonser, planerade arrangemang samt övriga verksamhetskostnader. Föreningen kan söka stöd för lokal/lokaler som föreningen äger eller har hyreskontrakt på. Vid nybesiktning av lokal ska det stå i hyreskontraktet att lokalen ska användas som föreningslokal. Stöd ska avse verksamhetsyta och ges till exempel inte för kansli, klubbhus och omklädningsrum. Hyresstöd ges för föreningars huvudsakliga verksamhet och därmed inte för gym, teorilokal eller liknande om det inte är huvudverksamheten.
Investeringsbidrag
Syftet med investeringsbidrag är att bidra till långsiktiga och kortsiktiga investeringar. Exempel på investeringar är maskiner och system.
Aktivitetsstöd
Syftet med kommunalt aktivitetsstöd är att stödja föreningars verksamhet för barn och ungdomar mellan 7–25 år samt för vuxna med funktionsnedsättning enligt samma principer som gäller för det statliga aktivitetsstödet (LOK).
Om ansökan
Läs mer om föreningsbidrag samt ta del av riktlinjerna för bidrag på kommunens hemsida innan du ansöker.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 6 månader - i e-tjänsten efter avslutat ärende.
- För evigt - i verksamhetssystem och därefter arkiv.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du önskar använda dig av dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen kan du skicka e-post till dataskyddsombud@gavle.se. Du kan även ringa Gävle kommuns kundtjänst på 026-17 80 00 och fråga efter Dataskyddsombudet.
Personuppgiftsansvarig
Utbildnings- och kulturnämnden
utbildningochkultur@ockelbo.se
Patrik Fliesberg
patrik.fliesberg@ockelbo.se
070-160 41 88
Följande behövs för e-tjänsten
- Signering med e-legitimation
- Ta del av riktlinjer för bidrag
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Föreningsuppgifter
- Uppgifter om ansökan
- Uppgifter om utbetalning
- Förhandsgranska
- Skicka in