Föreningsbidrag - ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Det finns flera olika typer av bidrag som föreningar kan ansöka om från kommunen. Utbildnings- och kulturnämnden fattar beslut och handläggningen görs av förvaltningen.

De olika bidragen är:

Anläggningsbidrag

Syftet med anläggningsbidrag är att bidra till föreningens kostnader för underhåll, arrenden, försäkringar, elavgifter, vatten och avlopp, snöröjning, renhållning, förbrukningsmaterial, drivmedel, personalkostnader samt övriga förekommande driftskostnader för anläggning/fastighet.

Verksamhetsbidrag

Syftet med verksamhetsbidraget är att bidra till föreningens kostnader för hyra, IT och telefoni, utbildningskostnader, kontors- och förbrukningsmaterial, annonser, planerade arrangemang samt övriga verksamhetskostnader. Föreningen kan söka stöd för lokal/lokaler som föreningen äger eller har hyreskontrakt på. Vid nybesiktning av lokal ska det stå i hyreskontraktet att lokalen ska användas som föreningslokal. Stöd ska avse verksamhetsyta och ges till exempel inte för kansli, klubbhus och omklädningsrum. Hyresstöd ges för föreningars huvudsakliga verksamhet och därmed inte för gym, teorilokal eller liknande om det inte är huvudverksamheten.

Investeringsbidrag

Syftet med investeringsbidrag är att bidra till långsiktiga och kortsiktiga investeringar. Exempel på investeringar är maskiner och system.

Aktivitetsstöd

Syftet med kommunalt aktivitetsstöd är att stödja föreningars verksamhet för barn och ungdomar mellan 7–25 år samt för vuxna med funktionsnedsättning enligt samma principer som gäller för det statliga aktivitetsstödet (LOK).

Om ansökan

Läs mer om föreningsbidrag samt ta del av riktlinjerna för bidrag på kommunens hemsida innan du ansöker.

Följande behövs för e-tjänsten

  • Signering med e-legitimation
  • Ta del av riktlinjer för bidrag

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa