Ansökan om insats enligt SoL eller LSS

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

 

Om den insats du vill ha kräver utredning ska socialtjänsten starta en utredning så snart som möjligt när ansökan har kommit in. Att skicka in ett ärende via denna e-tjänst räknas som en ansökan och kan därför leda till att en utredning öppnas. Utredningen gäller dig om du ansöker som vuxen (över 18 år), om utredningen gäller ditt barn ansöker du som vårdnadshavare. 

Är du mellan 15-17 år och vill ansöka kontakta handläggare.

Så här ansöker du

Besvara frågorna i ansökan så noga som möjligt, det gör det lättare för oss att ge dig hjälp snabbt.

Du som vill ansöka om insats enligt Socialtjänstlagen (SoL) eller enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) kan göra det genom:

  • Ockelbo kommun alternativt ansökningsblankett som finns att få på Välkomstcenter, Södra Åsgatan 30 D
  • Du kan muntligen framställa din ansökan eller få hjälp genom att kontakta handläggare på Handläggarenheten, för kontaktuppgifter se ockelbo.se

Om du har bilagor som ska bifogas i din ansökan eller om ansökan ska kompletteras så kan du skicka in dina handlingar till Ockelbo kommun, Socialförvaltningen Handläggarenheten, 816 80 Ockelbo.

Har du skyddade personuppgifter kontakta istället Välkomstcenter för att ansöka via blankett eller kontakta handläggare, se kontaktuppgifter på ockelbo.se 

Vad händer när du har skickat in ditt ärende?

När du skickat in din ansökan fördelas den till den handläggare som arbetar med just de frågor din ansökan handlar om. Du kommer bli kontaktad av en handläggare inom en vecka.

Mer information på ockelbo.se

Vad händer efter ansökan?

När din ansökan inkommit till Handläggarenheten så kommer en handläggare att kontakta dig. Tillsammans med handläggaren går ni igenom din ansökan. En ansökan kan behöva kompletteras med exempelvis läkarintyg som styrker din funktionsnedsättning/diagnos. Din ansökan prövas utifrån dina personliga behov och gällande lagstiftning. Därefter får du ett skriftligt beslut.

Vid ett avslag kan beslutet överklagas till Förvaltningsrätten. Din överklagan ska då ha inkommit till Ockelbo kommun senast tre veckor från det datumet som du tog del av beslutet.

Information om SoL

Socialtjänstlag (2025:400) | Sveriges riksdag

  • Avlösarservice i hemmet
  • Boendestöd
  • Bostad med särskild service
  • Dagverksamhet
  • Hjälp i hemmet
  • Korttidsvistelse
  • Kontaktperson
  • Ledsagarservice
  • Trygghetslarm
  • Särskilt boende
  • Växelvård

Information LSS

Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade | Sveriges riksdag

  • Avlösarservice i hemmet
  • Korttidsvistelse utanför hemmet
  • Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
  • Bostad med särskild service för vuxna
  • Boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn och ungdom
  • Daglig verksamhet
  • Biträde av kontaktperson
  • Ledsagarservice
  • Personlig assistans​​​​​​ eller ekonomiskt stöd för assistans

Information för dig som ska flytta till Ockelbo kommun och vill ansöka om insatser enligt LSS 

En kommuns ansvar enligt LSS gäller för de som är bosatta i kommunen. Om du ska flytta till en annan kommun kan du ansöka om förhandsbesked, vilket betyder att du har rätt att i förväg få besked om du har rätt till LSS-insatser i den kommun du ska flytta till. Syftet är att underlätta för dig att kunna flytta mellan olika kommuner.

Om du önskar flytta till Ockelbo kommun kan du eller ditt ombud ansöka om förhandsbesked om LSS-insatser. En sådan ansökan utreds på samma sätt som om du redan var bosatt i kommunen, men verkställs inte förrän du flyttat hit.

Du måste inte ha beviljade LSS-insatser i din hemkommun för att kunna ansöka om förhandsbesked, men du måste ha ett tydligt syfte med varför du önskar flytta. Det är inte möjligt att kräva förhandsbesked från flera kommuner för samma tid

Om du behöver hjälp när du ansöker om insats, kan du anlita en utomstående person som hjälper dig att föra din talan. Du ger då en annan person fullmakt att vara ditt ombud. Handläggaren har dock rätt att träffa dig personligen.

Andra företrädare, exempelvis god man eller förvaltare, kan ansöka åt sin huvudman. Kopia på registerutdrag om ställföreträdare ska bifogas ansökan.

Alla medarbetare inom omsorg för funktionsnedsatta och inom äldreomsorgen har tystnadsplikt. Det innebär att de inte får tala om för någon utomstående vad du berättat eller annat som de fått reda på när de arbetat tillsammans med dig. De får inte heller utan ditt samtycke lämna ut uppgifter om dig till någon annan myndighet.

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • Person- och kontaktuppgifter för sökande
  • Eventuella personuppgifter för barnet/barnen
  • Information om anledningen till ansökan

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa